BDK

26. novembris - talka 2016#14 - ESU1A remonts

Šajā reizē talka bija tikai vienu dienu (26.11), taču paši darbi iesākās pirms, un beidzās pēc tās. Jeb - stāsts par to kā mēs lokotraktora ESU1A-481 palaišanas dzinēju remontējām un sajūga gultni mainījām.

Pirmās pazīmes, ka ar lokotraktora palaišanas dzinēju kaut kas nav kārtībā, tika vērotas jau pavasarī - sajūga karterī bija manāmas dzeltenas krāsas (bronzas) metāla skaidiņas, taču vizuāli nekādi bojājumi nebija redzami. Septembra sākumā tika sajusts, ka savienojot sajūgu, tā izspiedējgultnis sāk stipri vibrēt, un atverot skatlūku, pavērās skats ar pusizlūzušu izspiedējgultni. Tā bija pirmā reize, kad palaidām dzinēju ar beigtu gultni. Otrā reize bija septembra beigās, kad uzņēmām ciemiņus SIA "Pindstrup Latvia" jaunās fabrikas atklāšanas laikā. Tikmēr jau no septembra tika pētītas grāmatas un instrukcijas, meklētas rezerves daļas, un tika secināts, ka palaišanas dzinēja (tautā saukta par "puskača") sajūga izspiedējgultnis ir viena reti riebīga vieta - lai to nomainītu, ir jāizņem viss palaišanas dzinējs. Lai izņemtu visu palaišanas dzinēju (kas sver 200 kg), vispirms jātiek blakuscehā zem telfera, un pēc tam jānojauc puse no galvenā dzinēja ārējām sistēmām (ieplūdes/izplūdes kolektori, utt.), lai dotu piekļuvi izcelt palaišanas dzinēju. Pasākums grasījās izvērsties par ļoti apjomīgu un sarežģītu.

Kad rezerves daļas bija atrastas un darbu plāni sastādīti, sākām realizēt pirmo posmu - pārdzīt lokotraktoru uz blakus cehu zem telfera. Lai to izdarītu, trešo reizi vajadzēja pielaist lokotraktoru ar bojāto sajūgu. Un šī trešā reize sajūgam bija liktenīgā, kurā tas 14. novembra pusdienlaikā izjuka pilnībā, tā arī galveno dzinēju nepielaidis, tā pārvelkot treknu svītru idejai strādāt zem telfera un komfortablos apstākļos.

Darbi tika pārplānoti veikšanai cik vien iespējams telpās (demontāža un sagatavošana izcelšanai), un izcelšanai/iecelšanai tika piesaistīta traktortehnika. Iesākām darbus 23.11, tajā skaitā ar Transporta institūta studentu palīdzību. Reizē, tā kā tāpat bija jāizjauc liela daļa dīzeļa sistēmu, bija ieplānots veikt virkni profilaktisku darbu, lai dzinēju uzturētu teicamā darba kārtībā. Tā mēs vismaz domājām - kā izrādījās, par teicamu tai vēl bija jākļūst.

23. novembrī veiksmīgi demontējām visu apkārtesošo, un izcēlām palaišanas dzinēju. Vēl divas dienas tika jaukts un remontēts pats palaišanas dzinējs un tīrīts noņemtais, līdz talkā - 26.11. - palaišanas dzinējs tika pabeigts un iecelts atpakaļ, kā arī izdarot lielāko daļu detaļu un galvenā dzinēja tīrīšanas darbus. Pirmdienā, 28.11 tika uzmontēti atpakaļ visi galvenā dzinēja cauruļvadi un filtri, un otrdien 29.11. tika uzpildītas visas smērvielas un šķidrumi, un izmēģināts palaišanas dzinējs un sajūgs darbībā! Gan palaišanas dzinējs, gan tā sajūgs tagad strādā lieliski! Nedaudz ilgāk nācās pamocīties ir gaisu galvenā dzinēja degvielas sistēmā, bet tas ir normāli pēc tik lielas pārjaukšanas!
Paldies visiem, kas nāca palīgā paveikt šo Lielo darbu, kopā mēs esam liels spēks! Esam atgriezuši lokotraktoru darba ierindā!!!

Kopsavilkums par paveikto:

  • palaišanas dzinēja sajūga izspiedējgultnis (kā jau bija secināts) bija izjucis pilnībā, iemesls - absolūts smērvielu trūkums (~20 gadu laikā??);
  • izrādījās, ka ne tikai gultnis sajūgam ir beigts, arī paši sajūga frikcijas diski bija atlīmējušies no vedamā diska;
  • palaišanas dzinēja pazeminošajā reduktorā eļļai bija piepulcējies klāt arī ūdens, kad izjaucām, tas izskatījās pēc labi sajauktas emulsijas, tātad tas tur bija jau sen... Dzirdējām baumas, ka pēdējo reizi kāds bija pielicis rokas dzinējam tālajā ~1996.gadā...
  • palaišanas dzinēja vārstu bīdītāji ar savu kronšteinu bija atskrūvējušies un pilnībā ļurkājās, savukārt trim no četrām bīdītāju galā ieskrūvētajām regulēšanas skrūvēm vītnes sen jau bija noberztas. Tā rezultātā sprauga starp bīdītāju un vārsta kātu nepieciešamo 0,2 mm vietā bija 2...3 mm!!!
  • visu palaišanas dzinēju no iekšpuses un ārpuses kārtīgi izmazgājām. Dzesēšanas kanāli ap vienu no cilindra čaulītēm bija aizsērējuši ar kūdras un dubļu maisījumu, savukārt karterī atradās pat stikla lauskas...
  • abu dzinēju gaisa filtrus izmazgājām un uzpildījām ar svaigu eļļu;
  • visus ieplūdes un izplūdes kolektorus izmazgājām, piedegušos un aizsērējušos izdedzinājām;
  • nomainījām visus degvielas sistēmas filtrus. Izrādījās gan ka rupjā filtra elementa korpusā nemaz nav bijis;
  • noņēmām un izskalojām galveno degvielas tvertni (mazā jau bija mazgāta iepriekš), kā arī saremontējām degvielas noslēgvārstu;
  • nomainījām dzesēšanas sistēmas termostatu, jo vecais bija iestrēdzis vaļā stāvoklī.

Vienīgie profilakses darbi, kas šoreiz netika veikti, bija dzesēšanas sistēmas atkaļķošana un eļļas sistēmas skalošana un eļļas attīrīšanas turbīnas skalošana. To veiksim pavasarī, kad būs siltāks.

Kopējais darbu apjoms, kas tika ieguldīts šajā lielajā apkopes un remontdarbu ciklā - iespaidīgas 221 cilvēkstundas (no tām 142 h brīvprātīgā darba)!

Foto no darbiem pirms talkas (autori - A. Galītis, D. Bušs):

Foto no talkas un darbiem pēc tās (autori - A. Galītis, D. Bušs, I. Jansone):

 

 

Drukāt E-pasts