Lokomotīve-drezīna TU6D-0389

Biedrības kolekciju 2017. gada februārī papildināja unikāls eksponāts - lokomotīve-drezīna TU6D-0389!

Šādas lokomotīves ražoja Kambarkas mašīnbūves rūpnīcā (Udmurtijā, bij. PSRS) kopš 1979. gada. Lokomotīves tika izgatavotas maksimāli izmantojot lokomotīves TU6A sastāvdaļas, taču bija savam laikam ļoti modernas un universālas - pateicoties maksimāli kompaktai motortelpai un uz priekšu pārbīditai kabīnei, uz lokomotīves rāmja atbrīvojās vieta apmērīgai kravas telpai, savukārt uz lokomotīves aizmugurējās bufersijas tika uzstādīts rūpnīcas oriģinālas konstrukcijas hidrauliskais krāns-manipulators.

Tādā veidā drezīna kļuva par ļoti vērtīgu un noderīgu ritekli jebkādu sīko ceļa remontdarbu un saimniecības darbu veikšanai - tā spēja pacelt un iekraut dažādas kravas ar masu līdz 1 tonnai gan savā kravas kastē, gan piekabinātā platformas vagonā. Tajā pašā laikā tā kā lokomotīves spēka iekārta bija pilnībā saglabāta no lokomotīves TU6A, tad lokomotīvei-drezīnai bija arī identiski vilcējspēka un jaudas rādītāji, kas ļāva to nepieciešamības gadījumā izmantot arī kā pilvērtīgu lokomotīvi!

Konkrētā lokomotīve Nr. 0389 ir izgatavota 1987. gadā, un ir pēdējā (pati jaunākā) savā sērijā. TU6D sērijas lokomotīvēm, tā pat kā TU6A sērijas lokomotīvēm, tika uzstādīts tam laikam jau stipri novecojis 1950-to gadu divtaktu dīzeļdzinējs ЯАЗ-М204А, kuru uz konveijera bija jānomaina jaunākam - ЯМЗ-236. Tā rezultātā lokomotīves tika pārprojektētas jaunā dīzeļdzinēja uzstādīšanai, kurš bija jaudīgāks un izmēros nedaudz garāks. Sērijveida lokomotīve TU6A kļuva par jauno sēriju TU8, savukārt lokomotīvju sēriju TU6D nomainīja TU8G, kuru uzsāka ražot tajā pašā 1987. gadā. Būtiskākā TU8G lokomotīvju atšķirība bija pagarinātais motortelpas pārsegs (ar divviru durvīm, nevis vienu kā TU6D), lai būtu nodrošināta iespēja uzstādīt un apkalpot garāko dzinēju ЯМЗ-236.

Lokomotīve Nr. 0389 savas darba gaitas sāka Igaunijā, Oru kūdras uzņēmumā. 2000-šo gadu sākumā šis kūdras uzņēmums pamazām pārtrauca kūdras ieguvi, kā rezultātā lokomotīve tika pārpirkta un 2002. gada februārī nonāca kūdras uzņēmuma Tootsi Turvas īpašumā, kas to ekspluatēja galvenokārt uzņēmuma Lavassāres filiālē.
Lavassārē šī lokomotīve darbojās uz viena un tā paša dzelzceļa tīkla, kas savienots arī ar Lavassāres muzejdzelzceļu, tāpēc tā bija viesis arī tajā un pieejamas fotogrāfijas, kurā tā (svaigi sarkanā krāsā) redzama kopā ar Igaunijas muzeja kolēģu analoģisko drezīnu TU6D-0378 (gaiši rozā krāsā): http://narrow.parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=130223&LNG=RU

Lai gan uzņēmums Tootsi Turvas dēvējams par vieniem no Igaunijas nozares līderiem, ar stabilu kūdras ieguvi milzīgajā Lavassāres purvu masīvā, tas 2015. gada decembrī pārtrauca izmantot šaursliežu dzelzceļu kūdras pārvadājumiem, pārejot uz kūdras izvešanu ar traktoriem un automobiļiem pa jaunuzbūvētiem dzelzsbetona plātņu ceļiem.
Viss uzņēmuma dzelzceļa ritošais sastāvs 2016. gadu stāvēja "dīkā", kamēr uzņēmuma vadība pārbaudīja - vai uzņēmums spēs izvest kūdru un iztikt bez dzelzceļa. 2016. gads pierādīja, ka spēja, un tāpēc 2016. gada nogalē sākās dzelzceļa ritošā sastāva izpārdošana. Šajā brīdī tad arī pavērās iespēja mums iegūt īpašumā šo unikālo lokomotīvi!

Lokomotīve ir gan vēsturiski vērtīga, gan arī jau tuvākajā laikā kalpos par "darba rūķi" dažādu ceļa remonta un saimniecības darbu izpildei Baložos, jo tā ir ejošā stāvoklī. Tā ļaus arī taupīt un mazāk ekspluatēt lokotraktoru ESU1A-481, kura stāvoklis jau sen prasās pēc kapitālā remonta.

Pēdējo reizi lokomotīve TU6D-0389 Lavassārē brauca 2016. gada aprīlī, savukārt uz Baložiem tā tika pārvesta 09. februārī, skaistā, bet saltā ziemas laikā - līdz -10 grādu salā, kas nedaudz sarežģīja kraušanas darbus. Reizē ar lokomotīvi no Lavassāres biedrības kolekcijai tika iegūti arī divi uzkarināmie LD24 tipa sniegtīri un divi unificētie kūdras vagonu ratiņi, no kuriem vieni ir aprīkoti ar bremžu pievadu, kas ir ļoti liels retums. Tieši šos elementus - sniegtīrus un ratiņus iekraut izrādījās visgrūtāk, jo tie bija pamatīgi piesaluši pie zemes, un to atraušanai vienlaikus tika izmantots gan celtnis, gan lielākas masas sitamie objekti.

Jau 25. februāra talkas 2017#02 laikā tika veikti visaptveroši lokomotīves apskates un pārbaudes darbi, lai lokomotīvi sagatavotu palaišanai un pārbaudītu tās stāvokli. Reizē tā tika attīrīta arī no "vēsturiskā uzslāņojuma", kas bija noklājis gan kabīnes grīdu un sienas, gan kravas telpu. Pirmās palaišanas laikā tika konstatēts, ka nepieciešams nomainīt akumulatoru vadus, jo tie bija daļēji oksidējušies un karsa. Otrais palaišanas mēģinājums jau ar jauniem vadiem notika 03. martā un tas bija pārsteidzoši viegls - lokomotīves dzinējs pēc 11 mēnešu dīkstāves tika palaists "no pusapgrieziena", kas patīkami pārsteidza visus klātesošos.

Kopumā lokomotīve ir saglabājusi gandrīz pilnībā savu oriģinālo veidolu, tai darbojas oriģinālās konstrukcijas hidrauliskais krāns. Būtiskākā izmaiņa, kuru lokomotīve ir piedzīvojusi, ir dzinēja nomaiņa uz ЯМЗ-236 dzinēju, kas ir ticis izdarīts vēl Oru kūdras dzelzceļā. Jāatzīst, ka modernizācijas autori ir bijuši ļoti radoši inženieri, jo tiem izdevās atrisināt to, ko pat izgatavotājrūpnīca nespēja - ЯМЗ-236 dzinējs, kas ir garāks par savu priekšteci, ir ietilpināts tajā pašā motortelpā, to nepalielinot! Tas protams nedaudz sarežģī piekļuvi dzinēja apkopei, taču kopumā ļoti veiksmīgi ļāvis lokomotīvei saglabāt savu oriģinālo virsbūves veidolu.

Pārbaudot lokomotīvi gan vizuāli, gan darbībā, tika atklātas virkne sīkas šķidrumu noplūdes un atsevišķi remontējami mezgli, taču kopumā lokomotīve attaisnoja uz tās liktās cerības, un jau 06. martā lokomotīve tika pilnvērtīgi noslogota manevros (kopā ar lokotraktoru ESU1A-481), lai pārvietotu pirms vasaras sezonas visu vagonu parku. Manevru noslēgumā lokomotīve tika iedzīta uz darbnīcu apskates grāvja, lai 18. marta talkā 2017#03 talkā veiktu tās pilnu apkopi - nomainītu visas eļļas, filtrus, saremontētu bojātos mezglus un sagatavotu kopumā lokomotīvi-drezīnu aktīvai ekspluatācijai Baložu kūdras muzejdzelzceļā!

Foto un video: D. Bušs

Timelapse video no manevriem 06.03.2017:

https://www.facebook.com/marina.delikatnajabusa/videos/1526173847423167/

Drukāt